Skočiť na hlavný obsah
28.07.2025

Riešenie konfliktov: nové prepojenie fakulty s praxou

V čase narastajúcej polarizácie a hodnotových napätí stojí čoraz viac pedagógov a pracovníkov s mládežou pred výzvou, ako hovoriť o citlivých témach s rešpektom, zrozumiteľne a v súlade so svojimi hodnotami. Práve tejto výzve sa venoval celodenný workshop Riešenie konfliktov postavených na hodnotách, ktorý sa uskutočnil 28. júla v Poprade.

Zúčastnili sa ho zástupcovia diecéznych katechetických úradov a miestnej samosprávy, kňazi, učitelia a pracovníci s mládežou. Lektorom bol doc. Jozef Žuffa, ktorý viedol stretnutie pomocou metodiky vyvíjanej na Teologickej fakulte Trnavskej univerzity pre vzdelávanie mediátorov, založenej na princípe cura personalis – celostnej starostlivosti o osobu v jej jedinečnosti.

image 18

 

Skúsenostné učenie v troch krokoch

Workshop prepojil pedagogickú prax s prvkami praktickej teológie a nenásilnej komunikácie. Účastníci mali možnosť reflektovať vlastné skúsenosti a objaviť nové prístupy k riešeniu konfliktov, s ktorými sa stretávajú v každodennej práci.

Prvým krokom bolo pomenovanie napätí. Účastníci sa zamerali na konkrétne situácie zo svojej praxe, v ktorých identifikovali hodnoty stojace proti sebe a emócie, ktoré s tým súviseli.

Druhý krok priniesol prehĺbené porozumenie. Cez praktické cvičenia v trojiciach si vyskúšali silu aktívneho počúvania, empatie a pastorálneho (celostného) sprevádzania. Uvedomili si, čo sa skrýva pod povrchom konfliktov a ako sa v nich môžu objaviť tvorivé momenty.

Záverečná fáza bola venovaná integrácii. Každý účastník si pripravil vlastnú koncepciu vedenia dialógu a definoval kroky, ktoré chce uplatniť vo svojom pracovnom prostredí. Workshop tak nepriniesol len nové poznatky, ale aj konkrétne nástroje pre prax.Workshop tak nepriniesol len nové poznatky, ale aj konkrétne nástroje pre prax.

 

Teológia v praxi

Organizátorom workshopu bolo Katolícke pedagogické a katechetické centrum, vzdelávací deň je súčasťou projektu zapojeného do programu Interreg. Cieľom je rozvoj vzdelávacích kompetencií pedagógov a pracovníkov s mládežou v slovensko-poľskom pohraničí.

Projekt sa zameriava na posilnenie vzdelávacích kapacít v regióne prostredníctvom odborných školení, workshopov a výmeny skúseností. Dôraz kladie na hodnotovú výchovu, rozvoj kritického myslenia a využitie interaktívnych metód.