Skočiť na hlavný obsah
06.11.2025

Jezuitské skúsenostné vzdelávanie: štúdia z Nepálu

Spoluprácu medzi našou fakultou a partnerskou jezuitskou sv. Xavier College v Káthmandu sme už predstavovali v článkoch o pracovnej ceste našich pedagógov v rámci programu Erasmus+ aj o spoločnej konferencii a z putovania so študentmi počas návštevy nepálskej delegácie na Trnavskej univerzite. Spoločné aktivity pokračujú aj v oblasti vedeckého výskumu. Predstavujeme výskumnú štúdiu Impact of Service Learning on the Spiritual Growth of the Students at a Catholic Institution in Kathmandu(pdf v anglickom jazyku - plné znenie), ktorej autormi sú nepálsky jezuita Dr. Boby Joseph (člen delegácie na Slovensku) s dvoma domácimi výskumníčkami.

 

Cieľ a metóda výskumu

Cieľom výskumu bolo zistiť, ako prepojenie akademického štúdia s praktickou službou v komunite (tzv. učenie službou) prispieva k duchovnému rozvoju študentov.

Autori použili kvalitatívny výskumný prístup s polostrukturovanými rozhovormi so 15 študentmi rôznych náboženských tradícií na St. Xavier College. Účastníci sa zapojili do aktivít ako Vidiecky pobytový kemp, Deň sv. Ignáca z Loyoly, zbierky pre chudobných, či projekty študentského klubu Outreach. Rozhovory boli spracované tematickou analýzou, ktorá odhalila kľúčové vzorce v chápaní služby, viery a osobnej premeny.

image-20251106191423-1

Dr. Boby Joseph SJ, foto: loyola.sxc.edu.np

 

Hlavné zistenia

Výskum potvrdil, že učenie službou významne prispieva k celostnému rozvoju študentov – rozvíja ich intelektuálne, morálne i duchovné schopnosti.

  • Študenti vnímali službu ako spôsob, ako spojiť teóriu s reálnym životom, naučiť sa empatii, zodpovednosti a spolupráci.
  • Učenie službou im prinieslo vnútorný pokoj, radosť a hlbší zmysel života.
  • Dôležitým prvkom bolo spoločné zdieľanie a reflexia, ktoré umožnili hlbšie pochopiť skúsenosti a premeniť ich na duchovný rast.
  • Výzvami boli vystúpenie z komfortnej zóny, kontakt s chudobou a nespravodlivosťou, či hodnotové konflikty, no práve tieto situácie posilňovali zrelosť a odolnosť

image-20251106191837-2

Výmenný pobyt pedagógov teologickej fakulty TU v Kathmandu, Erasmus+, máj 2025

 

Inšpirácia pre slovenské prostredie

Štúdia ukazuje, že skúsenostné učenie spojené s komunitnou službou môže byť aj v našich podmienkach vhodným a účinným nástrojom pre formáciu osobnosti, spirituálnu citlivosť študentov a ich formáciu k spoločenskej zodpovednosti.

Ignaciánsky model vzdelávania – skúsenosť, reflexia, integrácia – ponúka rámec, ktorý je obohatením pre teologické študijné programy.

Výchova k službe nie je iba metóda, ale cesta k vnútornej zrelosti, ktorá učí študentov žiť v prepojení s komunitou, konať s rešpektom a premienať teóriu do praxe.